Saturday, May 17, 2008

Marketing strategy is a War

Siapa tiru siapa

Kepada pembaca sekalian, bukan sahaja parti politik yang 'berperang' tapi juga organisasi seperti Air Asia dan MAS. Kalau parti politik perang poster mereka ini perang iklan.

Baru-baru ini Malaysia Arline System (MAS) melancarkan kempen terbarunya yang menyerupai kempen tambang murah Air Asia.

CEO AirAsia Tony Fernandes mendakwa bahawa MAS telah meniru cara pengiklanan dan pakej mereka. Ini termasuk Low Fares, 0 fares, 1 million seats, design sehinggalah kepada penggunaan font.


* atas adalah iklan Air Asia dan bawah adalah iklan oleh MAS

Walau bagaimanapun Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan MAS, Datuk Tengku Azmil Zahruddin menyangkal dakwaan tersebut dengan menyatakan bahawa MAS tidak meniru strategy Air Asia tetapi sekadar mengisi kekosongan yang ada.

Benefit for Air Asia.

Tony Fernandes menambah bahawa, Air Asia tidak sekali-kali tergugat dengan tindakan MAS itu malah mendapat tempias hasil daripada pengiklanan MAS tersebut. Didapati bahawa jualan tiket Air Asia meningkat kerana para pelanggan mengganggap iklan MAS tersebut adalah iklan Air Asia.

Marketing as a Business Priority.

Menyentuh tentang marketing atau pemasaran, bidang ini merupakan suatu bidang yang perlu diperhalusi dan memerlukan kos serta strategi yang tinggi untuk mendapat hasil yang setimpal. Tidak hairanlah syarikat-syarikat besar sanggup melaburkan berjuta-juta ringgit setahun semata-mata untuk marketing sahaja. Pengiklanan adalah salah satu cabang pemasaran.

Marketing as an educational choice

Bagi mereka yang masih menuntut di Universiti dan mengambil bidang berkaitan misalnya e-commerce atau marketing, saya sarankan supaya kamu dapat menguasai bidang ini kearana peluang pekerjaan juga agak lumayan dan banyak ditawarkan disamping peluang naik pangkat adalah cerah jika mencapai sasaran. Lihat saja apa yang dipaparkan hari ini, sememangnya ia memerlukan skill dan strategy untuk merebut peluang yang ada. (jika anda ketandusan idea untuk projek akhir semester (thesis) , kes ini adalah sesuai untuk kupasan kerana poin yang amat bagus)

So what is marketing all about?

perceived by lots of business people to mean simply promotion and advertising, the term marketing actually covers everything from company culture and positioning, through market research, new business/product development, advertising and promotion, PR (public/press relations), and arguably all
finding out what customers want, then setting out to meet their needs, provided it can be done at a profit. Marketing includes market research, deciding on products and prices, advertising promoting distributing and selling
Sekadar beberapa definisi mengenai marketing.

Note: Iklan MAS tersebut serupa dengan iklan Ais Asia dari segi persembahan dan warna. Walau bagaimanapun MAS telah menukar warnanya kepada biru setelah pertikaian melalui media.

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter