Friday, June 6, 2008

Jangan Minum Air Sejuk

Strok: Air sejuk vs air panas
Pernahkah anda dinasihati supaya tidak meminum air sejuk? Lebih-lebih lagi selepas makan. Air sejuk yang dimaksudkan ialah air masak yang disimpan dalam peti sejuk dan bukan air mentah.

Apakah kaitan air sejuk dengan serangan jantung(strok)?
Terlebih dahulu, ada baiknya kita melihat dan meniru budaya orang cina dan jepun yang gemar meminum teh hijau panas. Green tea sememangnya diakui mempunyai khasiat untuk kesihatan manusia, tetapi yang diutarakan kali ini adalah dihidangkan semasa masih panas.

Apabila kita meminum air sejuk selepas makan, air sejuk tadi akan membekukan minyak yang kita baru saja makan. Ini menyebabkan proses penghadaman menjadi perlahan dan akan menyebabkan banyak lemak yang 'mendap' atau tidak dapat dicerna. Lama-kelamaan minyak itu akan bertukar lemak dan akan berpotensi menjadi kanser.

Serangan Jantung.

Biasanya apabila seseorang mengalami serangan strok, orang itu akan merasa sakit-sakit di bahagian tangan kiri. Disamping itu simtom-simtom lain seperti kerap berpeluh, rasa-rasa nak muntah dan rasa kelainan di bahagian tengkuk.

60% daripada mangsa yang mengalami strok ketika tidur tidak akan bangun(mati).

Kesimpulan
Minum air panas (suam) adalah lebih baik untuk kesihatan. Minum air sejuk sekali-sekala dan apabila sesuai misalnya cuaca yang terlalu panas.

Walaupun perkara ini adalah teori semata-mata tetapi saya percaya bahawa meminum air panas atau suam adalah lebih baik daripada air sejuk atau 'ping' tidak kira ia berkaitan strok atau lain-lain penyakit.

"Mencegah adalah lebih baik dari mengubati"

Harga Minyak Naik Sakit jantung pun datang :(

4 comments:

  1. Tanak-wagu, jangan minum air sejuk lepas makan lah kan? sudahlah minyak naik, sakit jantung pun mendatang.. ehehe

    ReplyDelete
  2. haya , saya mahu tulis disini bah tapi masalahnya saya mesti guna blogger punya borang komen ....tidak pa lah , saya jarang minum air sejuk tapi kalau saya dapat air sejuk , saya tambah dengan air panas . :) suam-suam ... tapi mereka bagi ais juga .

    ReplyDelete
  3. @san

    air suam paling sehat. jangan lupa 8 gelas sehari ya

    ReplyDelete
  4. Selepas makan jangan terus minum air. Biarkan seketika 15-20 minit baru diminum air. Semasa makan, asid dikeluarkan untuk penghadaman makanan. Jadi jika kita terus minum air, asid tersebut akan larut dan makanan tidak dihadamkan.

    ReplyDelete

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter