Friday, January 14, 2011

Perbandingan harga kereta Brunei dan Malaysia

Perbandingan harga kereta Brunei dan Malaysia

Orang Brunei Kaya Malaysia Miskin??

Mari kita lihat anggaran perbandingan harga kereta di Brunei dam Malaysia

Kereta berjenama seperti Toyota alphard, Nissan GTR, suzuki swiff, toyota vios, honda CR-V biasa boleh nampak banyak dipandu oleh orang Brunei. Orang biasa saja pun boleh membelinya. Manakala d Malaysia pula garu kepala,kenapa? Sebab cukai kereta d Malaysia terlalu mahal.

Harga kereta seperti di atas dianggarkan- Toyota alphad, nissan GTR banyak terjual di Used Car, toyota alphad ada dijual dalam lingkungan bawah BND$50,000 (tak sampai RM130,000), Nissan GT-R tu tak sampai lagi harganya BND$20,000 (tak sampai RM55,000)

Suzuki Swiff dan toyota vios pula, beli baru harganya bawah BND$20,000, (lingkungan bawah RM$45,000).

Honda CR-V, beli yg baru dlm BND$45,000 (tak sampai RM$100,000)

Suzuki Swiff dan toyota vios ni, kalau di brunei, ia boleh dimiliki bagi kakitangan kerajaan yang bekerja biasa saja spt askar, polis, buruh, dan juga budak yang masih menuntut yang dimanjakan oleh ibubapanya.

Toyota Alphad dan honda CR-V pula boleh dimiliki oleh kakitangan kerajaan yg berpendapatan sederhana, seperti pejawat pegawai pelajaran, pegawai askar, ASP polis dn seangkatan dengannya.

Kesimpulannya, cukai import kenderaan yangg membuatkan harga kereta di Malaysia terlalu mahal, sehingga dianggap kereta mewah.

Proton Perdana kalau di brunei tidak begitu digemari, kerana mahal, harga perdana hampir sama dgn harga kereta Honda CR-V, Toyota Fortuner, Toyota Cammry dan Lexus RX300 recon.

Jadi, anda sendiri boleh berfikir, kenapa ada sebahagian org2 Malaysia menganggap Rakyat di Brunei Kaya Raya?

gambar hiasan:Lexus

gambar hiasan:Alphard

nota:non official price, just an opinion

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter