Tuesday, February 1, 2011

Pertempuran rakyat dan polis atas jembatan di Mesir

Pertempuran rakyat dan polis atas jembatan di Mesir
Krisis politik di Mesir



*Update*
Hosni Mubarak (lahir 1928), Telah memerintah Mesir selama 30 tahun. Berikut adalah beberapa senario perjalanan politik beliau.

* Mubarak, 82, telah "ditolak" masuk ke dalam pejabat ketika pendahulunya Anwar Sadat ditembak mati pada perarakan tentera pada tahun 1981.

* Presiden telah lama dipromosikan keamanan di luar negeri dan oleh kabinet di bawah Perdana Menteri Ahmed Nazif. Tapi dia selalu menutup ketat politik pembangkang.

* Dia telah menolak perubahan politik yang signifikan bahkan di bawah tekanan dari Amerika Syarikat, yang telah menerima berbilion-bilion dolar bantuan ketenteraan dan lain-lain ke Mesir kerana menjadi negara Arab pertama untuk berdamai dengan Israel dengan menandatangani perjanjian pada tahun 1979.

* Mubarak memenangi pilihanraya pertama multi-calon presiden tahun 2005 dan saingan utamanya jauh ketinggalan. Kumpulan hak asasi manusia dan pemerhati mengatakan pemilihan itu dirosakkan oleh penyelewengan.

* Dalam pemilihan parlimen bulan November lalu, parti berkuasa Mubarak naik sekitar 90 peratus kerusi di parlimen yang melihat pembangkang Islam utama yang kehilangan semua 88 kerusi, menambahkan kuasa Mubarak di parlimen dan cengkaman Mubarak pada kekuasaan.

*Sejak jatuhnya pemimpin Tunisia Zine al-Abidine Ben Ali, yang mencetuskan protes sekitar kawasan ini, Mesir telah berdemonstrasi menentang kenaikan harga, kemiskinan, pengangguran, dan rejim autoritarian mereka. Para demonstrasi menuntut dia berundur.

* Mubarak dalam siaran televisyen, bersetuju untuk mengundurkan diri selepas pilihan raya.

Faktor-faktor si ataslah yang telah mencetuskan kebangkitan rakyat Mesir yang menuntut supaya Hosni Mubarak berundur segera. Demonstrasi sejuta rakyat itu diterajui oleh pemimpin pembangkang Mesir.

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter