Wednesday, April 20, 2011

Live tembak-menembak penjenayah dengan PGA

kejadian tembak menembak ini berlaku di lahad datu sabah sekitar 2009.
daerah lahad datu merupakan kawasan yang dimonopoli oleh warga asing yang datang dari filipina dan indonesia. bagi warga malaysia yang tidak tahu pendatang tanpa izin di sabah melebihi warga pribumi di sabah sendiri (menyedihkan). ini lah yang mengundang pelbagai masalah jenayah dan masalah sosial yang lain.

jumlah pendatang tanpa izin(PTI) dianggarkan 900,000 manakala kadazan dusun murut (KDM)hanya sekitar 500,000. walaupun negeri sabah gabungan kira-kira 30 etnik tetapi jumlah keseluruhan penduduk pribumi kurang berbanding PTI.

bandar lahad datu sabah, lahad datu town sabah
pandangan bandar lahad datu yg sudah usang, sabah dari hotel penginapan
Isu pti ini sudah menjadi basi di sabah walaupun rakyat sabah mahukan supaya mereka ini diusir dari bumi sabah. pelbagai pihak termasuk pertubuhan politik dan orang perseorangan yang memperjuangkan supaya warga pti sabah ini diselesaikan tetapi ada pula pihak yang mempertahankan kewujudan pti di sabah, termasuk memberi keistimewaan, misalnya memberi kad pengenalan.

apabila isu ini dipolitikkan maka tiada hujung pangkalnya, sedang pada waktu yang sama pti ini semakin bertambah dan menguasai pelbagai sektor misalnya perikanan,buruh,perkhidmatan pengangkutan,pertukangan,pembalakan dan industri kecil-kecilan.

nak tahu bagaimana pendatang tanpa izin menjadi warga negara malaysia dan bermastautin di sabah boleh baca edisi siasat daripada sabahkini.net disini

bandar lahad datu ini tidak mempunyai keistimewaan selain kawasan fauna dan floranya. lembah danum atau danum valley yang terkenal dengan konservasi pemuliharaan hutan dan binatang liar , selain itu tabin wildlife reserved juga terletak di daerah lahad datu.



saya berpandangan bahawa definisi pendatang tanpa izin itu begitu luas dan rumit. bukanlah menuduh semua mereka itu jahat. ada juga diantara mereka yang berjaya menjawat perkhidmatan awam negeri dan ada yang telah berkahwin campur, so kemungkinan mereka itu juga saudara-mara atau bau-bau bacang :).

saya telah melawat bandar lahad datu 2 kali dan yang saya suka ialah pasar sayur-sayuran nya yang murah berbanding tempat lain.

bahasa tagalog
-Ano ang pangalan mo?
Siapa nama kamu?
-Ang pangalan ko ay tanakwagu.
Nama saya tanakwagu.


last but not least apapun yang menimbulkan jenayah diatas pasti ada sebabnya, tidak kira dimana dan siapa pelakunya pasti ada sebab-musabab. oleh itu hindari jenayah dan sentiasa berwaspada.

p/s: oh ya bandar lahad datu juga dipanggil bandar koboilahad datu cowboy.
p/p/s: sesiapa yang mahu bilis terbaik di malaysia boleh dapatkan di tawau sabah.

2 comments:

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter