Wednesday, June 22, 2011

ciri-ciri baru blog

Ciri-ciri baru blog (blogger) dan Gmail

sudah lama tidak membuat posting. kesibukan sekitar membangunkan beberapa blog wordpress. baiklah kali ini saya tertanya-tanya pada beberapa ciri yang saya gunakan seharian samada blog atau email.

rasanya semua blogger perlu tahu apa itu favicon. klu blm tahu sila search. sdahulunya benda ini sukar dibuat kerana melibatkan uploading icon anda dan hard coded html dalam source code(html). hari ini dah senang dah,ikut saja seperti gambar berikut.

blogger favicon
gambar dibawah pula adalah apa yg dipanggil spam protection apabila sesuatu post menerima komen. maklumlah dalam dunia siber ini komen boleh diautomasikan dan dihantar oleh robot dan bukan manusia sebenar. terdapat pelbagai captcha antaranya menggunakan soalan,matematik,pilihan,perkataan text dsb. yg bawah ni pula menggunakan gambar dengan arahan tertentu
spam comments captcha
seterusnya ciri-ciri email dari gmail. butang important diperkenalkan dan boleh disesuaikan mengikut priority yg anda tentukan (penting,perlu perhatian,susulan...)
gmail important markers

kalau sebelum ini hanya ada butang penanda star, dengan ciri2 baru ini anda boleh memilih bentuk lain (dan juga warna). anda boleh lakukan penukaran setting ini pada setting->account pada gmail anda. selamat mencuba
butang penanda yang pelbagai
selamat mencuba dan berblogging

Update.
Snapshot berikut pula merupakan ciri2 blogger 'draft' terbaru
Pengantara muka yang lebih stylish, lebih teratur namun perlu untuk memahami kedudukan setiap 'command'.

Salah satu ciri yg paling saya sukaialah kebolehan admin untuk menapis komen 100%. Tak perlu tunggu email notification, terus delete,tanda sebagai spam atau publishkan dari dashboard.

update
hari ini tiba2 saya nampak satu lagi ciri2 gmail yang baru, anda boleh lihat screen capture berikut.

Try on a new inbox: Classic Important First Unread First Starred First

Try on a new inbox: Classic Important First Unread First Starred First

sebelum ini saya terpaksa menaipkan arahan 'label:unread' pada kotak search mail untuk senaraikan email yang baru sampai atau belum dibaca(rujuk A). ini amat menyusahkan.

ciri2 yang baru ini anda hanya perlu tekan tab 'Unread First' dan secara magic email yg belum dibuka akan disenarai pendek. ciri2 ini sudah lama dalam yahoo mail.

berikut adalah huraian setiap ciri-ciri baru tersebut.
Try on a new inbox: Classic Important First Unread First Starred First

1 comment:

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter