Sunday, June 5, 2011

masalah login dashboard selesai

masalah login dashboard blogger.com

geram sangat apabila menghadapi masalah ini. entah dimana silapnya sehinggakan saya x dapat login ke dashboard dan seterusnya membuat post baru.

saya telah panjangkan masalah ini pada google forum help, twitter @blogger, blogger buzz, tetapi x mendapat penyelesaiannya. rata2nya penyelesaian yang diberi adalah seperti:
  • buangkan semua cookies dari blogger.com,www.blogger.com
  • cuba gunakan browser berbeza

penyelesaian di atas yang dikongsikan oleh forummer pengguna blogger pada amnya dapat menyelesaikan masalah login. banyak user yg gembira kerana masalah mereka selesai.
502. That’s an error.
The server encountered a temporary error and could not complete your request.
Please try again in 30 seconds. That’s all we know.

namun tidak bagi saya dan pada blog ini. sebab itu masalah saya ini sangat unik.

Trik untuk membuka dashboard,yg mana saya tidak dapat masuk secara login biasa
google login interface
cara untuk login biasa
gambar di atas adalah untuk login ke google. untuk pengetahuan google service/application ada banyak ini termasuaklah blogger,gmail,youtube dan banyak lagi.

disini lah saya mendapat idea untuk bagaimana untuk memasuki dashboard bagi blog cakap2u.info(cakap2u.blogspot.com).

harus diingat bahawa setiap blog mempunyai ID nya tersendiri (unik). dalam satu akaun saya ada beberapa blog didalamnya dan setiap satunya ada ID sendiri.

gambar diatas menunjukkan bahawa Julia mempunyai empat (4) blog dalam satu akaun.

Bagaimana mengetahui ID setiap blog tersebut.
Selepas ada berjaya login ke gmail atau blogger dan anda membuka blog anda,maka anda akan melihat lambang seperti spanar atau gunting pada mana-mana bahagian blog anda.
gambar di atas menunjukkan mode edit, jika anda sedang login. bila anda klik ikon tersebut anda akan dibawa ke satu paparan untuk mengubah kandungan pada widget tersebut. cuba lihat pada url address dan anda akan nampak seperti ini http://www.blogger.com/rearrange?blogID=129837690643738304
url dengan blog ID

so, untuk membuka dashboard anda anda perlu taip seperti ini http://www.blogger.com/rearrange?blogID=129837690643738304 dan gantikan ID kepada ID blog yg anda hendak masuk. bagaimana mengetahui blog id sila rujuk gambar ke-3

yes! saya berjaya masuk ke dashboard dan membuat post ini.

akan diupadate dari semasa-ke semasa

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter