Sunday, September 25, 2011

Main pondok pondok atau tapuk tapuk

Main pondok pondok atau tapuk tapuk, rasanya semua dari kita yg tinggal di kampung pernah membuat permainan ini iaitu pondok-pondok atau tapuk-tapuk. (semasa sekolah rendah)

Biasanya aktiviti ini dilakukan selepas sekolah sampai malam, sehinggakan dirotan ibu bapa atau ditimpa kemalangan ketika bermain.

yang saya kongsikan sebenarnya adalah seperti berita ini,

Main pondok pondok atau tapuk tapuk
gara-gara terpengaruh budaya kuning,3gp dsb
nah kan..kecil-kecil sudah ada kes polis.
Seperti perkataannya permainan pondok pondok ini melibatkan 'team' atau pasangan. aktiviti melibatkan pengumpulan batang kayu dan dedaun untuk dijadikan pondok.

kebiasaannya team tersebut adalah lelaki dan perempuan dan kononnya mereka adalah pasangan suami istri. setelah selesai membina pondok permainan seterusnya adalah masak masak, iaitu aktiviti memasak.

permainan sorok sorok
main sorok-sorok
 Permainan sorok-sorok, lagi ramai peserta lagi meriah

Sorok-sorok atau juga dikenali sebagai aci sorok ialah sejenis permainan kanak-kanak yang turut dimainkan di Malaysia. Permainan ini dimainkan dengan sebilangan pemain menyembunyikan diri mereka dalam had kawasan tertentu dan dicari oleh seorang atau lebih pencari. Ia boleh dimainkan oleh kanak-kanak dan ia amat mudah, tanpa had bilangan pemain dan tidak memerlukan peralatan. Lebih ramai yang bermain mendatangkan lebih keseronokan dan bertambah meriah lagi. Lazimnya siapa yang dapat menyorok paling lama dianggap pemenang.
hide and seek movie
 memandangkan kepopularan permainan ini maka terdapat juga dalam bentuk movie yang bergenre seram.


nota: tapuk-tapuk =  sorok sorok

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter