Thursday, April 12, 2012

Amaran Tsunami setinggi 80cm ditarik balik

Lega rasanya apabila amaran tsunami sudah ditarik balik bukan saja di Indonesia malah Malaysia dan berpuluh negara lain.

Saya baru mendengar pengumuman dari radio tadi, Amaran Tsunami telah ditarik balik oleh Malaysia. Ombak Tsunami yang berlaku hanya setinggi 80 centimeter.

BANDA ACEH: Amaran tsunami yang dikeluarkan di sekitar Lautan Hindi ditarik balik beberapa jam selepas dua gempa bumi kuat menggegarkan perairan barat Indonesia. Gempa bumi berukuran 8.6 dan 8.2 magnitud mencetuskan cemas petang tadi. Penduduk di kawasan bandar persisiran pantai menyelamatkan diri ke tempat tinggi dengan menaiki kereta dan menunggang motosikal. Sementara itu, Pusat Amaran Tsunami Pasifik di Hawaii menarik balik pemantauan tsunami bagi kebanyakan kawasan di Lautan Hindi beberapa jam selepas gempa bumi pertama. Bagaimanapun amaran tsunami masih dikekalkan di Indonesia, India, Maldives, Sri Lanka dan Kepulauan Diego Garcia. Kemusnahan besar atau ombak tsunami tidak dilaporkan setakat ini. - AP
Keratan berita di atas pada 11.04.12, pada 12.04.12 amaran Tsunami kesemuanya telah ditarik balik.

Berikutan Gegaran ini, ia boleh dirasai di bangunan bermula tingkat 4, jalan raya juga dirumah di sebelah pantai barat Semananjung Malaysia. Gegaran yang dirasai berlaku kira-kira lima (5) minit.

Disebelah Borneo tiada laporan gegaran yang diterima.

Imbas kembali Tsunami Banda Aceh

Tsunami yang paling dayshat berlaku pada tahun 2004 (9.1–9.3 scala ritcher)yang mana meranapkan Banda Aceh serta beberapa buah negara pesisir yang lain seperti Thailand,Sri Lanka dan sejauh Alaska di Amerika Utara.

The 2004 Indian Ocean earthquake was an undersea megathrust earthquake that occurred at 00:58:53 UTC on Sunday, 26 December 2004, with an epicentre off the west coast of Sumatra, Indonesia. The quake itself is known by the scientific community as the Sumatra–Andaman earthquake.The resulting tsunami is given various names, including the 2004 Indian Ocean tsunami, South Asian tsunami, Indonesian tsunami, and Boxing Day tsunami.

Tsunami,Amaran Tsunami,Tsunami Alert,Tsunami Warning,Tsunami Aceh
Gambar Hiasan
Tsunami,Amaran Tsunami,Tsunami Alert,Tsunami Warning,Tsunami Aceh
Sebenar: Sebelum dan selepas Taunami Aceh 2004


Artikel terkait:

http://www.cakap2u.info/2008/06/tsunami-harga-minyak.html
http://www.cakap2u.info/2011/03/tsunami-jepun-89.html

Sentiasa waspada.

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter