Thursday, July 25, 2013

Skim Simpanan Persaran 1 Malaysia (SP1M)

Skim Simpanan Persaran 1 Malaysia (SP1M)
Mereka yang terlibat dalam skim ini adalah seperti bekerja sendiri,suri rumah, tiada pendapatan tetap dan sumpamanya dimana mereka ini tiada perlindungan persaraan yang formal separti pekerja sektor swasta dan awam.

Tujuan SP1M
-saluran untuk golongan yang berkerja sendiri atau mereka yang tiada pendapatan tetap tetapi mahu menabung KWSP bagi tujuan persaraan.

Siapa yang layak menabung SP1M
  • berkerja sendiri seperti pemandu teksi,petani,nelayan,kontraktor kecil-kecilan,peniaga pasar malam,perunding bebas,golongan professional atau sesiap sahaja yang tiada formal KWSP.
  • suri rumah,berkerja dari rumah dll.
  • kakitangan perkhidmatan awam yang mempunyai taraf berpencen.
  • mereka yang pernah makan gaji tetapi diberhentikan atas sebab-sebab kemelesetan ekonomi dan sebagainya, kemudian berkerja sendiri (misalnya menjual makanan dari ofis ke ofis)
Berapa kadar caruman SP1M
  • Caruman SP1M tertakluk kepada kemampuan individu itu. Anda boleh mencarum secara sukarela pada bila-bila masa dengan amaun minimum RM50 samada setiap bulan,setahun. 
Keuntungan menyertai SP1M
  • Simpanan caruman akan mendapat dividen tahunan teryakluk kepada kadar dividen 2.5%
  • layak mendapat bantuan kematian Rm2500 dan bantuan hilang upaya rm5000 tertakluk kepada syaray-syarat tertentu.
  • seperti juga KWSP formal SP1M boleh mengeluarkan simpanan dalam akaun 2 untuk tujuan perumahan,pendidikan,kesihatan dan apabila mencapai umur 50 tahun
  • boleh mengeluarkan kesemua simpanan apabila mencapai umur 55 tahun.
Insentif kerajan kepada ahli SP1M
  • mendapat pelepasan cukai sehingga rm6000 setahun (bersama insuran hayat) bagi orang yang berkerja sendiri
  • mendapat sumbangan kerajaan sebanyak 5% setahun tertakluk kepada jumlah maksimum rm60 setahun. Sumbangan ini hanya untuk tempoh 5 tahun (tahun 2010-2014). Sumbangan ini terhad kepada ahli yang berumur dibawah 55 tahun sahaja dan akan dikreditkan ke dalam akaun 1.

Borang menyertai SP1M
Anda perlu menjadi ahli KWSP dengan mengisi borang KWSP3 bersama salinan kad pengenalan. Selepas iti anda boleh memohon menyertai SP1M dengan mengisi boring pilihan skim simpanan Persaraan 1Malaysia (borang KWSP 16G(1M))

Caruman KWSP secara sukarela.
Sesiapa sahaja yang tiada pendapatan tetap boleh mencarum kepada KWSP.
Menambah simpanan Akaun 1 pasangan suami/isteri atau ibubapa anda.
*Nota:Mulai januari 2013, jumlah maksimum caruman sukarela dihadkan kepada RM60000 setahun.

sebelumnya << Simpanan Asas KWSP awal >> Simpanan KWSP anda

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter