Tuesday, March 15, 2011

Bisphenol A - policarbonate

Bisphenol A - Policarbonate(Polikarbonat)


Apa itu Bisphenol A (BPA)?

Bisphenol A (BPA) adalah bahan kimia industri yang digunakan untuk membuat plastik polikarbonat resin, epoxy resin dan produk yang lain.


Bagaimana BPA digunakan?
Bisphenol A - policarbonate


Bisphenol A (BPA) adalah kimia yang digunakan terutama untuk membuat plastik polikarbonat dan resin epoxy. Plastik Polycarbonate adalah ringan, prestasi tinggi,kejelasan, tahan panas yang tinggi dan penebat eletrik yang sangat baik. Kerana sifat ini, polikarbonat digunakan dalam berbagai macam produk umum termasuk media digital (contohnya, CD, DVD), peralatan elektrik dan elektronik, kereta, sukan peralatan keselamatan, makanan boleh digunakan semula dan bekas minuman, dan banyak produk lain.

Penggunaan dalam botol susu bayi

Bisphenol A digunakan dalam botol susuan bayi(Polycarbonate) kerana ketahanan dan transparensi yang baik.

Bagaimana ia membahayakan

Apabila botol bayi dituang dengan air panas bahan kimia tersebut akan bertindakbalas dan bercampur dengan susu. Botol yang dicuci menggunakan bahan keras akan tercalar dan ini menyebabkan pendedahan kepada BPA tadi yang akan bercampur dengan susu.

Bagaimana mengenal pasti produk yang menggunakan BPA sebagai komponan pembuatan.

Contoh botol susu bayi

Lihat pada tapak botol susu. Anda akan lihat lambang recycle dengan nombor 7 ditengah-tengah dan juga huruf singkatan PC(Polycarbonate), kadang-kadang huruf singkatan PC diganti dengan 'other'.

Biasanya botol susu ini adalah murah harganya.

Contoh Botol Mineral
Jangan menggunakan botol mineral yang sama berulang kali, lindungi daripada kepanasan melampau.
Bisphenol A - policarbonate,botol susu bayi,botol susu yang boleh digunakan,jenama botol susu bebas polikarbonat
kod-kod kitar semula plastik dari polykarbonat

jika kamu masih ingat pasal melamine yang suatu ketika dahulu diharamkan penggunaannya secara berlebihan dalam pelbagai produk termasuk perkakasan dapur.

Kesan antara lainnya boleh dibaca disini[puberty]. Menurut suatu laporan, BPA adalah racun kepada tumbesaran, saraf dan pembiakan estrogen dan boleh mengganggu pembesaran yang sihat serta fungsi-fungsi tubuh. Para penyelidik mengambil sejumlah kajian haiwan menunjukkan bahawa bahan kimia ini boleh merosakkan sistem pembiakan, saraf dan kekebalan ketika proses pembesaran. Hal ini juga dikaitkan dengan kanser payudara dan puberty.


Pilihan alternatif
BPA-Free (produk bebas BPA) iaitu menggunakan polyamide atau polypropylene sebagai unsur pembuatan. Berikut adalah jenama yang bebas BPA:

Adiri , Baby Bjorn , Baby Cie , BabySport , Babylife (Wee-go) , BFree , Born Free , Brita , Combi , DCI , Ezee Reach , Elegant Baby , Emily Green , Green to Grow , iPlay , Kidbasix , KidCo , Klean Kanteen , Medela , Mother's Milkmate , Mud Pie Baby , Natursutten , Not Neutral , Nurture Pure , Obentec , ORE Originals , Prince Lionheart , PUR , Rivadossi Sandro (Trebimbi) , SIGG , Silikids , Skip*Hop , Steadyco , Thermos , thinkbaby.

Tidak dapat dipastikan samada jenama ini ada dalam pasaran Malaysia.

*Update/kemaskini*
saya telah meninjau di satu pasaraya tadi dan telah menemui jenama botol susu yang selamat digunakan. ia menggunakan polypropylene sebagai komponen pembuatan.
Bisphenol A - policarbonate,botol susu bayi,botol susu yang boleh digunakan,jenama botol susu bebas polikarbonat
Jenama pureen basic tertera pelekat BPA-Free. Harganya agak mahal sedikit tapi berbaloi demi untuk kesihatan bayi anda.

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter