Thursday, July 25, 2013

Simpanan Asas KWSP

Simpanan Asas KWSP
Diperkenalkan pada Februari 2008 simpanan asas adalah satu jumlah simpanan pada umur 55 tahun yang mencukupi untuk membiayai keperluan asas persaraan seperti makanan dan pakaian.

Ia ditetapkan mengikut umur bagi ahli mempunyai simpanan sekurang-kurangnya sebanyak RM120000 di dalam akaun KWSP ketika umur mencapai 55 tahun (perbelanjaan rm500 sebulan bagi 20 tahun)
Kuantum simpanan asas diperolehi berdasarkan andaian berikut:
  • ahli mendapat kenaikan gaji sebanyak 3% setahun
  • kadar dividen tahunan KWSP adalah sebanyak 4% setahun
  • kadar caruman berkanun KWSP adalah 23% daripada upah bulanan


Bila simpanan asas terpakai?
Simpanan asas adalah terpakai untuk menentukan amaun yang layak dilaburkan oleh ahli daripada akaun 1 dibawah skim pelaburan ahli(SPA). Ahli boleh melabur tidak lebih daripada 20% simpanan dalam akaun 1 yang melebihi simpanan asas ke dalam unit saham amanah melalui institut pengurusan dana(IPD) yang diluluskan oleh Kementerian Kewangan. Tujuannya adalah untuk menghadkan pendedahan risiko pelaburan keatas simpanan persaraan ahli.
Contoh pengiraan kelayakan pelaburan seperti berikut.

Adakah simpanan asas akan disemak semula
Simpanan asas akan disemak semula setiap 5 tahun dengan mengambilkira keperluan persaraan (social dan ekonomi), kadar inflasi dan kos sara hidup.

sebelumnya <<Kebaikan menjadi ahli kwsp seterusnya>> 

No comments:

Post a Comment

viral news and videos

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang #travel, #cuacaPanas, #AircondTidakSejuk #soketRokok #kipasMurah #bossJames

Kipas Double dalam kereta, Cara Mudah pasang   @edwinubod Double Kipas Kereta Power Welcome to Sandakan @bossjames_oe #travelling #cuac...

Visitors

Flag Counter